ArteActa 2018, 2:35-54

Tělo jako nástroj politického odporu

Marcela Magdová

Studie přibližuje akce Petra Pavlenského, které se uskutečnily mezi lety 2012-2014 v Petrohradě a Moskvě. Nahlíží je v kontextu ruského akcionismu, zejména tvůrců 90. let a první dekády nového milénia. Letmo se dotýká i předchozích domácích eventů označovaných za konceptualistické. Hledá mezi zmíněnými aktivitami analogie i případné odlišnosti. Pavlenského tvorbu charakterizuje skrze explicitní zacházení s vlastní tělesností a moment "absolutizace akce". Studie se věnuje především vizuálním metaforám omezování občanské svobody, které jsou pro Pavlenského typické a jimiž umělec vyjadřuje svůj nesouhlas se stávajícími mechanismy moci. Zároveň je zde Pavlenského tvorba ztotožněna s teorií tří těl sociálních antropoložek Nancy Sheper Hughesové a Margaret Lockové, těla individuálního, sociální a politického.

Klíčová slova: Petr Pavlenskij, ruský akcionismus, Andrej Monastyrskij, skupina Kolektivní činy, Alexandr Breněr, Oleg Kulik, tělo, teorie tří těl, skupina E.T.I., skupina Vojna, Pussy Riot

Zveřejněno: 15. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Magdová, M. (2018). Tělo jako nástroj politického odporu. ArteActa1(2), 35-54
Stáhnout citaci

Reference

  1. Noah Sneider. "Politika těla" [on-line]. Inosmi.ru. 16. 6. 2016 [cit. 28. 8. 2018]. Dostupné z: https://inosmi.ru/social/20160616/236875655.html.
  2. Isaiah Berlin. Filosofija svobody. Jevropa. Moskva: Novoe litěraturnoe obozrenije, 2001.
  3. Jana Geržová. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Trnava: Dobrá kniha, 1999.
  4. Hal Foster a kol. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Přeložili Josef Hrdlička, Irena Elis a Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007.
  5. Rose Lee Goldberg. Performance Art. From Futurism to the Present. London: Thames and Hudson, 1990.
  6. Allan Kaprow. Assemplage. Environments a Happenings. New York: Abrams, 1966. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Richard Schechner. Performance studies. An introduction. London - New York: Routledge, 2002.
  8. Andrej Monastyrskij. Estětičeskije issledovanija. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma German Titov, 2009.
  9. Boris Groys. "Moskovskij romantičeskij konceptualizm. Časť 1. Lev Rubinštějn, Ivan Čujkov". Livejournal [on-line]. 1. 4. 2008. Dostupné z: https://plucer.livejournal.com/70772.html [cit. 15. 6. 2019].
  10. Andrej Monastyrskij - Jekatěrina Bobrinskaja. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod. Moskva: Ad Marginem, 1998.
  11. Andrej Monastyrskij. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod 1. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2011.
  12. Andrej Monastyrskij. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod. Tom 2-3. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2011. Archiv akcí je také dostupný on-line: http://conceptualism.letov.ru/KD-actions.html.
  13. Irena Nesvadbová. Hermann Nitsch. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Teorie interaktivních médií, 2012.
  14. Radoslava Schmelzová. "Jiné podoby umění aneb hledání kořenů umění místa". In: Radoslava Schmelzová (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific - současné tendence. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2010. s. 21.
  15. Jitka Francová. České land-artové akce 1969-1985. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2005.
  16. Milena Slavická. "Sakrální, sakralizované a postsakrální v umění a umělecké herezi". In: Petr Nedoma - Josef Prokeš (eds.). Pod jednou střechou. Fenomén postmoderny v úvahách o českém výtvarném umění. Sborník textů. Brno: Masarykova univerzita - Jota, 1994, s. 73-74.
  17. Sergej Chačaturov - Kirill Svetljakov - Sergej Batovrin. Něvynosimaja svoboda tvorčestva. Moskva 1975. Dom kuľtury VDNCH. Moskva 2010. Moskva: Gosudarstvennaja Treťjakovskaja galereja, 2010.
  18. Irina Alpatova. Drugoje iskusstvo. Moskva. 1956-1988. Moskva: Galart, 2005.
  19. Aleksandra Jovićević. "Performativne telá". In: Aleksandra Jovićević - Ana Vujanović. Úvod do performatívnych študií. Přeložila Vladislava Fekete. Bratislava: Divadelný ústav Bratislava, 2012, s. 122.
  20. Andrej Kovalev. Rossijskij akcionizm 1990-2000. No. 28-29. Moskva: World Art muzej, 2007.
  21. Oľga Grabovskaja. "Formirovanije jazyka političeskogo iskusstva 90-ch. K voprosu o diskursivnoj otvetstvennosti". Chudožestvennyj žurnal. 2013, č. 89, s. 55-67.
  22. Ljudmila Bredichina (ed.). Oleg Kulik. Ničto čelovečeskoje mně ně čuždo. Berlin: Kerber Verlag, 2007.
  23. Jurij Surkov (ed.) Oleg Kulik. The Mad Dog, or Last Taboo Guarded by Alone Cerberus. Berlin: Kerber Verlag, 2012.
  24. Václav Magid. "Stručné dějiny šoku". Nový prostor. 2014, roč. 16, č. 438, s. 10-11.
  25. Aleksandr Izvekov (ed.). Performans v Rossii. Kartografija istorii. Moskva: Garage.
  26. Aleksandra Obuchova (ed.). Muchomor. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2004.
  27. anon. [Anatolij Osmolskij]. "E.T.I. - TĚKST (v narodě - Chuj)". Osmopolis [nedat., on-line]. Dostupné z: http://osmopolis.ru/eti_text_hui [cit. 2. 9. 2018].
  28. Tomáš Glanc. Souostroví Rusko. Ikony postsovětské kultury. Praha: Revolver revue, 2011.
  29. Kirill Kobrin. Postsovetskij mavzolej prošlogo. Istorija vremen Putina. Moskva: Novoje litěraturnoje obozrenije, 2017.
  30. Masha Gessenová. Muž bez tváře. Neuvěřitelný vzestup Vladimira Putina. Přeložil Marek Sečkař. Praha: Akropolis, 2016.
  31. Sonia Válečková. Vladimir Putin - ruský prezident a politik. Bakalářská práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra ruského jazyka a literatury, 2015.
  32. Anon. "Žutkaja vakchanalija v Biologičeskom muzeje. 29 fevralja 2008 g. Novaja akcija artgruppy Vojna". Livejournal. 2. 3. 2018 [on-line]. Dostupné z: https://plucer.livejournal.com/55710.html [cit. 30. 3. 2019].
  33. Anon. "Novaja akcija Vojny Chuj v PLENu u FSB! i inauguracija Našego Preziděnta Leni Jobnutogo". Livejournal. 24. 6. 2010 [on-line]. Dostupné z: Livejournal: https://plucer.livejournal.com/265584.html [cit. 30. 3. 2019].
  34. Lenka Fleková. Umělecko-politická činnost aktivistického hnutí Pussy Riot. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav slavistiky, 2018.
  35. Václav Magid. "Angažovanost bez angažovaného umění". A2. 2011, roč. 7, č. 13, s. 15.
  36. Tereza Křepelová. Politické umění: konceptuální entropie? Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Sdružená uměnovědná studia, 2014.
  37. Michail Bondarev. "Pavlenskij-byt". Colta 9. 6. 2016 [on-line]. Dostupné z: https://www.colta.ru/articles/specials/11383-pavlenskiy-byt#ad-image-0 [cit. 15. 6. 2019].
  38. Petr Pavlenskij. Petr Pavlenskij. O russkom akcionizme. Moskva: AST, 2016.
  39. David Breslin. David Wojnarowicz. History Keeps Me Awake at Night. New Haven: Yale University Press, 2018.
  40. Nancy Sheper Hughes - Margaret Lock. "The Mindful Body. A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology". Medical Anthropology Quarterly. 1987, roč. 1, č. 1, s. 6-41. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Anon. "Blagodarja něbrežnosti policejskich chudožnik, pribivšij svoju mošonku k brusčatke Krasnoj ploščadi, vyšel na svobodu". Newsru.com [on-line]. 11. 11. 2013. Dostupné z: https://www.newsru.com/russia/11nov2013/pavlensky.html [cit. 30. 3. 2019].
  42. Anon. "Sud prigovoril chudožnika Pavlenskogo k 500 tys. rublej štrafa za podžog dveri zdanija FSB". Tass [on-line]. 8. 6. 2016. Dostupné z: https://tass.ru/proisshestviya/3348202 [cit. 30. 3. 2019].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.