ArteActa 2018, 2:81-106

K dynamice pohyblivých těles. Základy estetické teorie relativity

Julian Klein

Představme si zajímavou situaci: navštívíme přípravy divadelního představení. Sedíme vzadu v přízemí a přihlížíme přípravám na první hlavní zkoušku Shakespearovy inscenace. Jevištní technici připravují scénu, herci si ještě naposledy procházejí jednotlivá aranžmá, aby je během zkoušky nepřekvapila žádná nová situace. Inspicient vyvolává jména, herci zkouší jednotlivé repliky, aby se rozehřáli a lépe si je zapamatovali. Konečně jsou všechny přípravy u konce a zazní první věta divadelní hry.

Klíčová slova: Německo, umělecký výzkum

Zveřejněno: 15. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klein, J. (2018). K dynamice pohyblivých těles. Základy estetické teorie relativity. ArteActa1(2), 81-106
Stáhnout citaci

Reference

  1. Gernot Böhme. Atmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1995.
  2. Martin Seel. Ästhetik des Erscheinens. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003.
  3. Hans Ulrich Gumbrecht. Diesseits der Hermeneutik. Über die Produktion von Präsenz. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2004.
  4. Hans Ulrich Gumbrecht. Production of Presence. What Meaning Cannot Convey. Stanford: Stanford University Press, 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Erika Fischer-Lichte. Estetika performativity. Přeložila Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
  6. Dieter Mersch. Ereignis und Aura. Untersuchungen zu einer "performativen Ästhetik". Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.
  7. Catrin Misselhorn. "Ist Schönheit ein Gefühl?". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 135-148.
  8. Thomas Jacobsen. "Zur Psychologie der Ästhetik. Eine Brücke zwischen Kunst und Wissenschaft". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 161-174.
  9. Erving Goffman. Rahmen-Analyse. Ein Versuch über die Organisation von Alltagserfahrungen. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2000.
  10. Erving Goffman. Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Boston: Northeastern University Press, 1974.
  11. Nelson Goodman. Způsoby světatvorby. Přeložil Vlastimil Zuska. Bratislava: Archa, 1996.
  12. Maurice Merleau-Ponty. Das Primat der Wahrnehmung. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003.
  13. Maurice Merleau-Ponty. Primát vnímání a jeho filosofické důsledky. Přeložil Jan Halák. Praha: Togga, 2011.
  14. Julian Klein. "On Relativity". Janus. 2004, č. 17. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Cord A. Müller. "Was können wir messen? Reflexionen über den quantenmechanischen Messprozess". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 32-62.
  16. Wojciech Zurek. "Decoherence, einselection, and the quantum origins of the classical". In: Reviews of modern physics. 2003, roč. 75, č. 3, s. 716-771. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kai Vogeley. "Ahnen und wähnen. Zwei Vorstufen gesicherten Wissens". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 63-73.
  18. Andreas Keil. "Das Erleben der Anderen. Relativität und Emotion". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 176-189.
  19. Arthur C. Danto. Die Verklärung des Gewöhnlichen. Frankfurt am Main: Suhrkamp 1984.
  20. Arthur C. Danto. Transfiguration of the Commonplace. A Philosophy of Art. Cambridge - London: Harvard University Press 1981.
  21. Kathrin B. Schlemmer. "Absolutes Hören". In: Herbert Bruhn - Reinhard Kopiez - Andreas C. Lehmann (eds.). Musikpsychologie. Das neue Handbuch. Reinbek bei Hamburg: Rowohlts, 2008, s. 490-498.
  22. Julian Beever. Pavement drawings. Dostupné z: http://www.julianbeever.net/index.php/phoca-gallery-3d [aktual. red. cit. 14. 2. 2019].
  23. Sandra C. Lozano - Bridgette Martin Hard - Barbara Tversky. "Putting motor resonance in perspective". Cognition. 2008, sv. 106, č. 3, s. 1195-1220. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Daniel J. Simons - Christopher F. Chabris. "Gorillas in our mindst. Sustained inattentional blindness for dynamic events". Perception. 1999, č. 28, s. 1059-1074. Film je dostupný on-line na: http://viscog.beckman.illinois.edu/flashmovie/15.php. [red. cit. 19. 2. 2019] Přejít k původnímu zdroji...
  25. Claudia Friedrich. "Wir sehen, was wir gesehen haben". In: Julia Gerlach - Julian Klein (eds.) HUM. Die Kunst des Sammelns. Berlin: Taschenbuch, 2008.
  26. E. Bruce Goldstein. Wahrnehmungspsychologie. Heidelberg: Spektrum, 2002.
  27. Diana Deutsch. Phantom Words and other Curiosities. Philomel Records, SKU: 1377600022, 2003.
  28. Hannes Rakoczy. "Die wollen doch nur spielen. So-tun-als-ob als Wiege von Darstellung und Perspektivität?". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 74-87.
  29. Anne Springer. "Self and others in mind. Das Bild von Selbst und Anderen als psychologisches Wahrnehmungsmuster". In: Ricarda I. Schubotz (ed.). Other Minds. Die Gedanken und Gefühle Anderer. Paderborn: Mentis, 2008, s. 49-70. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Thomas Jacobsen. "Zur Psychologie der Ästhetik. Eine Brücke zwischen Kunst und Wissenschaft". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 161-174.
  31. Uta Frith - Christopher D. Frith. "Development and Neurophysiology of Mentalizing". Philosophical transactions. Biological sciences. 2003, roč. 358, č. 1431, s. 459-473. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Narender Ramnani - Adrian M. Owen. "Anterior Prefrontal Cortex. Insights into Function from Anatomy and Neuroimaging". Nature Reviews Neuroscience. 2004, roč. 5, č. 3, s. 184-194. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Christian Thorau. "The Sound itself. Antimetaphorisches Hören an den Grenzen von Kunst". In: Julian Klein (ed). per.SPICE! Wirklichkeit und Relativität des Ästhetischen. Berlin: Theater der Zeit, 2009, s. 190-200.
  34. Nikolaus Steinbeis - Stefan Koelsch. "Understanding the Intentions Behind Man-Made Products Elicits Neural Activity in Areas Dedicated to Mental State Attribution". Cerebral Cortex. 2009, roč. 3, č. 19, s. 619-623. Dostupné také z: https://academic.oup.com/cercor/article/19/3/619/431165 [cit. 2. 4. 2019]. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Helga de la Motte-Haber. "Über die ästhetische und psychologische Fundierung musikalischer Urteile". Musica. 1982, roč. 36, č. 3, s. 224-228.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.